6hi6dwarsztatyfilmowe s

4a i 4d w Muzeum Rewolucji

24 października klasa 4A i 4D odwiedziły Muzeum Ewolucji w Pałacu Kultury i Nauki oraz wjechały na taras widokowy znajdujący się na 30 piętrze.

Tematem lekcji muzealnej było skupienie się na palących problemach współczesnego ewolucjonizmu, takich jak pochodzenie człowieka, podbój lądów przez kręgowce oraz tajemnica zagłady dinozaurów. Omawiany został ogólny przebieg ewolucji na lądach, rezultaty wypraw paleontologicznych na pustynię Gobi oraz rodzaje skamieniałości.

Trzon ekspozycji paleontologicznej tworzą szkielety dinozaurów znalezione na pustyni Gobi w latach 60 i 70. XX wieku przez polsko-mongolskie ekspedycje paleontologiczne. Największą salę Muzeum Ewolucji prawie całkowicie wypełnia masywny szkielet opistocelikaudii - przedstawiciela roślinożernych dinozaurów, zwanych zauropodami. Przymocowana do długiej szyi zwierzęcia głowa została opisana pod inną nazwą (jako nemegtozaur), albowiem znaleziono ją w odległości kilku kilometrów od reszty szkieletu. Paleontolodzy podejrzewają jednak, że mogło to być jedno i to samo zwierzę.

Oprócz opistocelikaudii w największej sali Muzeum Ewolucji uczniowie podziwiali także inne gobijskie eksponaty, m.in. skamieniałe jaja dinozaurów, szczątki dinozaurów pancernych i prarogatych, a także drobne czaszki prymitywnych ssaków, które żyły na Ziemi "w cieniu" wielkich dinozaurów.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

Klasy 4b i 4c na wycieczce w Kazimierzu Dolnym

W dniu 25.10.17 r. wybraliśmy się na wycieczkę w okolice Kazimierza Dolnego. Pierwszym punktem wycieczki była zrekonstruowana wczesnośredniowieczna osada Słowian w Grodzisku Żmijowiska. Zastaliśmy tu odtworzone fragmenty umocnień grodu, który wzniesiono ok. 888 roku oraz mały archeologiczny skansen z typowymi dla wczesnego średniowiecza budowlami. Poprzez lekcję muzealną zgłębiliśmy tajniki dawnego budownictwa, hutnictwa, smolarstwa czy przygotowywania pożywienia. Próbowaliśmy pysznych podpłomyków pieczonych na kamieniach, które w tamtych czasach były w codziennym menu Słowian.

Po warsztatach archeologicznych udaliśmy się do Kazimierza Dolnego. Odwiedziliśmy zespół zamkowy z XIV wieku wybudowany na polecenie Kazimierza Wielkiego i poznaliśmy jego historię. Zwiedziliśmy także jedną z najstarszych świątyń w Kazimierzu - Kościół Farny pw. Św. Jana Chrzciciela. Zachwyciły nas organy  z 1620 r. (najstarsze w Polsce) oraz piękne renesansowe kaplice :Górskich, Borkowskich i Różańcowa.  Na słynnym Kazimierzowskim rynku poznaliśmy historie zabytkowych kamienic - między innymi Kamienic Przybyłowskich oraz kupiliśmy pamiątki związane z tym pięknym miejscem.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

Szkoła Podstawowa nr 4, im. Władysława Broniewskiego w Warszawie | rok szkolny 2017/2018