Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (tzw. reedukacja) są przeznaczone dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają opanowanie określonych umiejętności. Zajęcia te prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej. Liczba uczniów tych zajęć wynosi od 2 do 4 w grupie.
W szczególnych przypadkach można zakwalifikować ucznia do zajęć indywidualnych.
W szkole pomoc psychologiczną i pedagogiczną organizuje psycholog
i pedagog szkolny.
Kwalifikacja dzieci do uczestnictwa w zajęciach
Kwalifikacja dzieci do uczestnictwa w zajęciach odbywa się wg ustalonych procedur:
- wniosek wychowawcy klasy
- wstępna diagnoza psychologa szkolnego
- skierowanie na badanie do poradni psychologiczno - pedagogicznej
- PPP wydaje opinię o potrzebie zajęć terapeutycznych
- na podstawie opinii, pedagog terapeuta włącza dziecko do grupy zajęciowej.
W szkole pomoc psychologiczną i pedagogiczną organizuje psycholog, pedagog szkolny i terapeuta, we współpracy z nauczycielami, rodzicami i poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji, metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenie: gabinet terapii pedagogicznej.
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi zakwalifikowanymi do zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, są obowiązani do wnikliwego przestudiowania opinii psychologicznych i zaleceń postdiagnostycznych.
Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych zamiast oceny stosuje się wzmocnienia pozytywne - pochwały, uśmiechy, zadowolenie, zachęta do dalszej prac. To wszystko wzmacnia motywację emocjonalną, która
z czasem przekształca się w racjonalną.
W pracy terapeutycznej ważną rolę może odegrać współpraca z rodzicami. Angażowanie rodziców do współpracy osiąga się poprzez częste kontakty oraz uczestnictwo w zajęciach. Rodzice obserwują przebieg zajęć, stosowane formy i metody pracy oraz zachowanie swego dziecka na tle grupy. Terapeuta udziela instrukcji rodzicom, jak mają kontynuować te ćwiczenia w domu i zalecić odpowiednią literaturę. Ważne jest również ujednolicenie wymagań i form pomocy przy odrabianiu zadań domowych oraz stosowanych oddziaływań wychowawczych, aby nie pogłębić występujących zaburzeń rozwoju i nie dopuścić do powstawania zaburzeń wtórnych. Kontynuowanie zajęć w domu może przyspieszyć osiąganie pozytywnych efektów pracy.