• Zasady komunikacji nauczycieli z rodzicami obowiązujące

      w Szkole Podstawowej nr 4

       im. Władysława Broniewskiego w Warszawie

       

      1. Założenia ogólne
      1. Regulamin dotyczy nauczycieli, wychowawców, dyrekcji oraz rodziców i  uczniów.
      2. Rodzic ma prawo do informacji na temat swojego dziecka. Informacje takie przekazuje wychowawca lub inny nauczyciel w formie ustnej podczas zebrań klasowych, konsultacji, spotkań indywidualnych lub drogą elektroniczną.
      3. Ustalona kolejność działań, miejsce i czas przeprowadzenia poszczególnych czynności ma na względzie dobro procesu dydaktycznego oraz wprowadzenie jednolitego systemu współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami w zakresie wzajemnej komunikacji.
      4. Rodzice wspomagają proces wychowawczy, uczestnicząc w zebraniach oraz imprezach i uroczystościach na rzecz klasy
        i szkoły.
      5. Miejscem kontaktów rodziców z nauczycielami i wychowawcami jest szkoła. Wyklucza się uzyskiwanie informacji
        o uczniu od nauczycieli poza budynkiem szkoły (na ulicy, w sklepie, itp.).
      1. Informacji o uczniu udzielają wyłącznie wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagodzy i psycholodzy szkolni, specjaliści,  nauczyciele współorganizujący kształcenie, pielęgniarka szkolna, wicedyrektorzy oraz dyrektor. Uzyskiwanie informacji o uczniach od pracowników niepedagogicznych oraz innych rodziców nie jest możliwe.
      2. Wychowawca/nauczyciel utrzymuje kontakt z rodzicami poprzez:
        • zebrania,
        • pisemne informacje o postępach i zachowaniu ucznia - dziennik elektroniczny,
        • indywidualne spotkania na terenie szkoły w ramach godzin otwartych oraz konsultacji,
        • w szczególnych przypadkach wychowawcy mogą udzielać informacji telefonicznie.
      1. Wszelkich informacji dotyczących ucznia udziela się wyłącznie rodzicom/prawnym opiekunom dziecka. Udzielanie jakiejkolwiek informacji na temat ucznia innej osobie wymaga stosownego upoważnienia złożonego przez rodzica
        u wychowawcy klasy.
      2. W przypadku zaistniałej sytuacji spornej każda ze stron zobowiązana jest do kulturalnego wyrażania swojej opinii. Spotkanie powinno przebiegać w atmosferze wzajemnego szacunku i życzliwości. Niedopuszczalne jest obrażanie, pomawianie oraz zastraszanie którejkolwiek ze stron. W przypadku nadmiernych negatywnych emocji, spotkanie zostanie niezwłocznie przerwane. Ponadto każde naruszenie godności uczestników spotkania może być przekazane odpowiednim służbom.
      3. Rodzice mający zastrzeżenia do zachowania innego dziecka na terenie szkoły, są zobowiązani przekazać swoje uwagi wyłącznie do wychowawcy klasy lub innego pracownika pedagogicznego. Wyklucza się bezpośrednią interwencję rodzica w stosunku do ucznia.
      4. Sytuacje konfliktowe, mające miejsce poza terenem szkoły lub na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez podmioty zewnętrzne, należy wyjaśnić
        z osobami prowadzącymi zajęcia lub bezpośrednio z rodzicami/opiekunami dzieci. 

       

      1. Kontakt bezpośredni
      1. Terminarz zebrań z rodzicami i godzin otwartych znajduje się na stronie internetowej szkoły oraz zostaje przedstawiony przez wychowawcę podczas pierwszego zebrania
        z rodzicami.
      2. Spotkania odbywają się w formie:
        • zebrań klasowych z rodzicami,
        • spotkań indywidualnych z rodzicami w ramach godziny otwartej,
        • konsultacji – 1 godzina tygodniowo do dyspozycji rodziców i uczniów.
      3. W przypadku, gdy rodzic nie może wziąć udziału w spotkaniu z przyczyn od niego niezależnych, powinien skonsultować się z wychowawcą w innym terminie.
      4. W przypadku nieobecności na dwóch zebraniach wychowawca może wezwać do szkoły rodzica w formie pisemnej.
      5. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne, pokój nauczycielski, świetlica szkolna oraz gabinety (nauczycieli specjalistów, dyrektora, wicedyrektorów).
      6. Indywidualne rozmowy nie powinny zakłócać toku pracy dydaktyczno– wychowawczej nauczyciela (poza nagłymi sprawami). Nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych, w tym również w trakcie pełnienia dyżurów śródlekcyjnych.
      7. W sytuacjach tego wymagających nauczyciel/wychowawca zaprasza rodzica na spotkanie indywidualne. Jeżeli rodzic odmawia, może zostać wezwany w formie pisemnej.
      8. Jeżeli rodzic wyrazi potrzebę indywidualnego kontaktu z wychowawcą/ nauczycielem, spotkanie planowane jest
        w terminie odpowiednim dla obydwu stron.
      9. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, w zebraniach lub spotkaniach indywidualnych mogą wziąć udział osoby trzecie, np. pedagog, psycholog szkolny, inny specjalista, dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
      1. Kontakt drogą elektroniczną
      1. Jednym  ze  sposobów  informowania  rodziców  o  bieżących  i  okresowych  wynikach w nauce, zachowaniu oraz innych sprawach dotyczących funkcjonowania dziecka w szkole jest wysłanie wiadomości poprzez dziennik elektroniczny.
      2. Dziennik elektroniczny nie służy do wyrażania prywatnych opinii, stanowisk czy też reprezentowania własnych poglądów.
      3. W przypadku braku dostępu do internetu, a tym samym do dziennika elektronicznego, rodzic bezpośrednio kontaktuje się z wychowawcą/nauczycielem.
      4. Każdy rodzic, po otrzymaniu loginu i hasła, ma obowiązek niezwłocznie zarejestrować się na stronie portalu edukacyjnego i systematycznie odczytywać otrzymywane komunikaty.

       

      IV   Kontakt telefoniczny i SMS

      1. Celem właściwego obiegu informacji rodzice są zobowiązani przekazać wychowawcy klasy numery kontaktowe telefonów i na bieżąco je uaktualniać.
      2. Kontakt telefoniczny stosuje się tylko w uzasadnionych i pilnych sytuacjach, na zasadach ogólnie przyjętych społecznie.
      3. Kontaktowanie się z nauczycielem poprzez jego prywatny numer telefonu odbywa się tylko i wyłącznie za zgodą nauczyciela i na zasadach przez niego określonych. Kontakty te nie mają charakteru korespondencji służbowej.

       

      1. Ścieżka kontaktów między rodzicami a szkołą
      1. W przypadku uzasadnionej potrzeby wszelkie zapytania dotyczące pracy szkoły, ocen, zachowania uczniów itp. należy kierować osobiście lub przez dziennik elektroniczny w następującej kolejności do:
      • wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy świetlicy, nauczyciela współorganizującego kształcenie,
      • pedagoga, psychologa szkolnego lub innego specjalisty, a w wyjątkowych przypadkach, po przebyciu wskazanej drogi służbowej do wicedyrektora
        i dyrektora szkoły.

      VI.   Dokumentowanie kontaktów

      1. Obecność na zebraniu rodziców jest odnotowana w dzienniku elektronicznym lub protokole z zebrania.
      2. Informacja   o   temacie   rozmowy   zostaje    każdorazowo   odnotowana  w dzienniku elektronicznym.
      3. Z każdego indywidualnego spotkania z rodzicem  nauczyciel sporządza krótką notatkę służbową (załącznik nr 1 – „Notatka służbowa ze spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi”), która następnie przechowywana jest w dokumentacji nauczyciela/ wychowawcy.
      4. Wychowawca prowadzi dokumentację współpracy z rodzicami.

       

      /załącznik nr 1/

       

      NOTATKA SŁUŻBOWA

      ZE SPOTKANIA Z RODZICAMI/ OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA

       

      Data spotkania:………………………………………………………………………………..

      Imię i nazwisko rodzica/prawnego opiekuna:……………………………………………….

      Imię i nazwisko ucznia:……………………………………………….……………………….

      klasa……………………….…….

      Imię i nazwisko wychowawcy/nauczyciela: ………..……………………………

      Inne osoby biorące udział w spotkaniu: …………………………………………………

      Temat spotkania:…………………………………………………………………………..

      ……………….…………………………………………………………………………………..

      ……………………………….……..…………….……..……………………………………….

       

      Wspólne ustalenia i wnioski:

      …………………………………………………………………………………………………...

      …………………………………………………………………………………………………...

      …………………………………………………………………………………………………...

       

      …………………………….………                           …………………………….………

       podpis rodzica/opiekuna prawnego                                                        podpis                                                                                                           wychowawcy/nauczyciela