Zasady komunikacji nauczycieli z rodzicami obowiązujące
w Szkole Podstawowej nr 4
im. Władysława Broniewskiego w Warszawie
- Założenia ogólne
- Regulamin dotyczy nauczycieli, wychowawców, dyrekcji oraz rodziców i uczniów.
- Rodzic ma prawo do informacji na temat swojego dziecka. Informacje takie przekazuje wychowawca lub inny nauczyciel w formie ustnej podczas zebrań klasowych, konsultacji, spotkań indywidualnych lub drogą elektroniczną.
- Ustalona kolejność działań, miejsce i czas przeprowadzenia poszczególnych czynności ma na względzie dobro procesu dydaktycznego oraz wprowadzenie jednolitego systemu współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami w zakresie wzajemnej komunikacji.
- Rodzice wspomagają proces wychowawczy, uczestnicząc w zebraniach oraz imprezach i uroczystościach na rzecz klasy
i szkoły. - Miejscem kontaktów rodziców z nauczycielami i wychowawcami jest szkoła. Wyklucza się uzyskiwanie informacji
o uczniu od nauczycieli poza budynkiem szkoły (na ulicy, w sklepie, itp.).
- Informacji o uczniu udzielają wyłącznie wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, pedagodzy i psycholodzy szkolni, specjaliści, nauczyciele współorganizujący kształcenie, pielęgniarka szkolna, wicedyrektorzy oraz dyrektor. Uzyskiwanie informacji o uczniach od pracowników niepedagogicznych oraz innych rodziców nie jest możliwe.
- Wychowawca/nauczyciel utrzymuje kontakt z rodzicami poprzez:
- zebrania,
- pisemne informacje o postępach i zachowaniu ucznia - dziennik elektroniczny,
- indywidualne spotkania na terenie szkoły w ramach godzin otwartych oraz konsultacji,
- w szczególnych przypadkach wychowawcy mogą udzielać informacji telefonicznie.
- Wszelkich informacji dotyczących ucznia udziela się wyłącznie rodzicom/prawnym opiekunom dziecka. Udzielanie jakiejkolwiek informacji na temat ucznia innej osobie wymaga stosownego upoważnienia złożonego przez rodzica
u wychowawcy klasy. - W przypadku zaistniałej sytuacji spornej każda ze stron zobowiązana jest do kulturalnego wyrażania swojej opinii. Spotkanie powinno przebiegać w atmosferze wzajemnego szacunku i życzliwości. Niedopuszczalne jest obrażanie, pomawianie oraz zastraszanie którejkolwiek ze stron. W przypadku nadmiernych negatywnych emocji, spotkanie zostanie niezwłocznie przerwane. Ponadto każde naruszenie godności uczestników spotkania może być przekazane odpowiednim służbom.
- Rodzice mający zastrzeżenia do zachowania innego dziecka na terenie szkoły, są zobowiązani przekazać swoje uwagi wyłącznie do wychowawcy klasy lub innego pracownika pedagogicznego. Wyklucza się bezpośrednią interwencję rodzica w stosunku do ucznia.
- Sytuacje konfliktowe, mające miejsce poza terenem szkoły lub na zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez podmioty zewnętrzne, należy wyjaśnić
z osobami prowadzącymi zajęcia lub bezpośrednio z rodzicami/opiekunami dzieci.
- Kontakt bezpośredni
- Terminarz zebrań z rodzicami i godzin otwartych znajduje się na stronie internetowej szkoły oraz zostaje przedstawiony przez wychowawcę podczas pierwszego zebrania
z rodzicami. - Spotkania odbywają się w formie:
- zebrań klasowych z rodzicami,
- spotkań indywidualnych z rodzicami w ramach godziny otwartej,
- konsultacji – 1 godzina tygodniowo do dyspozycji rodziców i uczniów.
- W przypadku, gdy rodzic nie może wziąć udziału w spotkaniu z przyczyn od niego niezależnych, powinien skonsultować się z wychowawcą w innym terminie.
- W przypadku nieobecności na dwóch zebraniach wychowawca może wezwać do szkoły rodzica w formie pisemnej.
- Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne, pokój nauczycielski, świetlica szkolna oraz gabinety (nauczycieli specjalistów, dyrektora, wicedyrektorów).
- Indywidualne rozmowy nie powinny zakłócać toku pracy dydaktyczno– wychowawczej nauczyciela (poza nagłymi sprawami). Nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych, w tym również w trakcie pełnienia dyżurów śródlekcyjnych.
- W sytuacjach tego wymagających nauczyciel/wychowawca zaprasza rodzica na spotkanie indywidualne. Jeżeli rodzic odmawia, może zostać wezwany w formie pisemnej.
- Jeżeli rodzic wyrazi potrzebę indywidualnego kontaktu z wychowawcą/ nauczycielem, spotkanie planowane jest
w terminie odpowiednim dla obydwu stron. - W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, w zebraniach lub spotkaniach indywidualnych mogą wziąć udział osoby trzecie, np. pedagog, psycholog szkolny, inny specjalista, dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
- Kontakt drogą elektroniczną
- Jednym ze sposobów informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce, zachowaniu oraz innych sprawach dotyczących funkcjonowania dziecka w szkole jest wysłanie wiadomości poprzez dziennik elektroniczny.
- Dziennik elektroniczny nie służy do wyrażania prywatnych opinii, stanowisk czy też reprezentowania własnych poglądów.
- W przypadku braku dostępu do internetu, a tym samym do dziennika elektronicznego, rodzic bezpośrednio kontaktuje się z wychowawcą/nauczycielem.
- Każdy rodzic, po otrzymaniu loginu i hasła, ma obowiązek niezwłocznie zarejestrować się na stronie portalu edukacyjnego i systematycznie odczytywać otrzymywane komunikaty.
IV Kontakt telefoniczny i SMS
- Celem właściwego obiegu informacji rodzice są zobowiązani przekazać wychowawcy klasy numery kontaktowe telefonów i na bieżąco je uaktualniać.
- Kontakt telefoniczny stosuje się tylko w uzasadnionych i pilnych sytuacjach, na zasadach ogólnie przyjętych społecznie.
- Kontaktowanie się z nauczycielem poprzez jego prywatny numer telefonu odbywa się tylko i wyłącznie za zgodą nauczyciela i na zasadach przez niego określonych. Kontakty te nie mają charakteru korespondencji służbowej.
- Ścieżka kontaktów między rodzicami a szkołą
- W przypadku uzasadnionej potrzeby wszelkie zapytania dotyczące pracy szkoły, ocen, zachowania uczniów itp. należy kierować osobiście lub przez dziennik elektroniczny w następującej kolejności do:
- wychowawcy klasy, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy świetlicy, nauczyciela współorganizującego kształcenie,
- pedagoga, psychologa szkolnego lub innego specjalisty, a w wyjątkowych przypadkach, po przebyciu wskazanej drogi służbowej do wicedyrektora
i dyrektora szkoły.
VI. Dokumentowanie kontaktów
- Obecność na zebraniu rodziców jest odnotowana w dzienniku elektronicznym lub protokole z zebrania.
- Informacja o temacie rozmowy zostaje każdorazowo odnotowana w dzienniku elektronicznym.
- Z każdego indywidualnego spotkania z rodzicem nauczyciel sporządza krótką notatkę służbową (załącznik nr 1 – „Notatka służbowa ze spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi”), która następnie przechowywana jest w dokumentacji nauczyciela/ wychowawcy.
- Wychowawca prowadzi dokumentację współpracy z rodzicami.
/załącznik nr 1/
NOTATKA SŁUŻBOWA
ZE SPOTKANIA Z RODZICAMI/ OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA
Data spotkania:………………………………………………………………………………..
Imię i nazwisko rodzica/prawnego opiekuna:……………………………………………….
Imię i nazwisko ucznia:……………………………………………….……………………….
klasa……………………….…….
Imię i nazwisko wychowawcy/nauczyciela: ………..……………………………
Inne osoby biorące udział w spotkaniu: …………………………………………………
Temat spotkania:…………………………………………………………………………..
……………….…………………………………………………………………………………..
……………………………….……..…………….……..……………………………………….
Wspólne ustalenia i wnioski:
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………...
…………………………….……… …………………………….………
podpis rodzica/opiekuna prawnego podpis wychowawcy/nauczyciela