• Innowacje logopedyczna „LogoMove- ruch i mowa” 2023/2024

        • W naszej szkole podczas zajęć logopedycznych realizowana jest innowacja  „LogoMove- ruch i mowa”, która została  opracowana w celu wsparcia rozwoju mowy uczniów w połączeniu z motoryką dużą i motoryką małą. 

          Rozwój mowy i motoryki (zarówno dużej, jak i małej) są ściśle ze sobą powiązane u dzieci. 

          Motoryka mała odnosi się do zdolności dziecka do kontrolowania ruchów swoich palców, dłoni i nadgarstków, co jest niezbędne do wykonywania precyzyjnych zadań manualnych, takich jak trzymanie ołówka, malowanie, układanie puzzli, a także precyzyjnych ruchów artykulacyjnych. W mózgu ośrodek odpowiedzialny za mowę leży w sąsiedztwie ośrodka, który jest odpowiedzialny za precyzyjne ruchy rąk, czyli za motorykę małą. Dlatego też motoryka mała ma ogromne znaczenie dla rozwoju mowy.

          Motoryka duża odnosi się do zdolności dziecka do kontrolowania ruchów ciała, takich jak chodzenie, bieganie, skakanie, zdolność do utrzymania równowagi i kontrolowania swojego ciała jest istotna dla mówienia, ponieważ wymaga pewności siebie i kontroli nad ciałem. Ponadto, interakcje społeczne, które towarzyszą zabawom na podwórku lub w grupie, mogą sprzyjać rozwojowi umiejętności komunikacyjnych.

          Rozwój mowy u dzieci to proces, w którym maluch nabywa zdolności do komunikacji werbalnej, w tym rozumienia i wyrażania słów, dźwięków, fraz i zdań.

          Motoryka mała i duża odgrywają rolę w rozwoju mowy. Na przykład, rozwijająca się motoryka mała jest kluczowa dla umiejętności wymawiania dźwięków, które są podstawą języka. Z kolei motoryka duża pozwala na rozwijanie umiejętności takich jak gestykulacja, mimika twarzy, intonacja i zdolność do komunikacji niewerbalnej.

          Etapy rozwoju ruchowego idą w parze z etami rozwoju mowy. Kiedy dziecko zaczyna podnosić główkę pojawia się głużenie. Gaworzenie następuje wraz z umiejętnością siadania, a pierwsze słowa występują razem z pierwszymi krokami.

          Warto zauważyć, że aby dziecko nauczyło się mówić, musi najpierw naśladować ruchy naszego aparatu artykulacyjnego, a do tego niezbędny jest prawidłowym rozwój ruchowy.

          Należy pamiętać, że mowa to nie tylko ruchy narządów artykulacyjnych. To także ruchy całego naszego ciała. Swoje emocje i potrzeby możemy wyrażać za pomocą mowy niewerbalnej, np. za pomocą mimiki, gestów, postawy ciała. Wyciągnięcie ręki, zgarbienie ciała, tupanie nogą czy kiwanie głową to nic innego, jak wyrażanie siebie za pomocą ruchu.

        • W naszej szkole realizowane są autorskie programy nauczania w ramach innowacji pedagogicznych. 

          Innowacje pedagogiczne 2022/23

          Wychowanie przedszkolne

          „0”

          Innowacja pedagogiczna dla dzieci przedszkolnych „Mały matematyk”.

          Zajęcia matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej

          I

          Innowacja pedagogiczna dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej „Bawimy się matematyką”.

          Matematyka

          IV – VI

          Innowacja pedagogiczna

          „Z matematyką za Pan Brat”.

          Matematyka

          VII – VIII

          Innowacja pedagogiczna „Algorytm”.

          Język angielski

          V

          Innowacja pedagogiczna „Don’t be afraid to speak English – Nie bój się mówić po angielsku”.

          Język angielski

          VI

          Innowacja pedagogiczna „Sztuka swobodnej komunikacji w języku angielskim”.

          Język niemiecki

          V

          Innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego 

          „Start z niemieckim”.

          Język niemiecki

          VI

          Innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego 

          „Dobry start z niemieckim”.

          Informatyka

          VI – VII

          Innowacja z informatyki "Zostań programistą".

          Zajęcia artystyczne

          IV – VIII

          Innowacja pedagogiczna: „Artystyczna przystań – integracja muzyki i plastyki” dla gr. I oraz „Z gitarą w tle – zespół wokalno-instrumentalny” dla gr. II.

          Zajęcia artystyczne

          I – III

          Innowacja „Mały artysta”.